Octopus CB

Zavřená lahev

Při rozmluvách s instruktory nebo průvodci se až podivíte, jak častá je toto situace. Určitě častější, než by jste čekali. Možná sami znáte ten pocit, kdy při sestupu po pár nedeších zjistíte, že není vzduch.

Bohužel, až příliš časté. A bohužel jen někteří dokázali nouzově vystoupit zpět na hladinu nebo si se zavřenými ventily poradit pod hladinou. A někteří se již nevynořili.

A nejčastěji k tomuto dochází právě na začátku ponoru, kdy to opravdu nečekáte. Nemluvím teď o situaci, kdy byl ventil úplně uzavřený - na to přijdete při třetím nádechu, většinou 1-2 metry pod hladinou nebo lépe ještě na hladině. Problémem je nezkontrolovaná lahev - prázdná nebo s malým obsahem plynu nebo když je pouze pootevřený ventil.

Proto se dělá kontrola před vstupem do vody a vzájemná kontrola s buddym. Takže ještě jednou postup kontroly:

Kontrola vlastních součástí ponoru. Mám všechno? Nejlépe postupovat od hlavy směrem dolů. Součástí je tedy kontrola tlaku v lahvích a kontrola ventilů. Následuje vzájemná kontrola s buddym. Některé školy a vyšší stupně potápěčských kvalifikací vyučují ještě po vstupu do vody provést buble check - kontrola odcházejících bublinek - a také V-dril - kontrola uzavření a otevření ventilů.

Tyto kontroly by měly zachytit všechny situace uzavřených lahví, nedostatku plynu a zaseklých nebo nedostatečně otevřených ventilů.

Důvody situací out-of-air

  1. Nepodaří se otevřít ventily na plno. K tomu může dojít technických důvodů - porucha ventilu. Částečné otevření umožní dýchat bez problému na hladině a v mělké vodě. Jak stoupá hloubka a tlak, zvyšuje se spotřeba vzduchu a štěrbina již nedovolí dostatečně zásobovat potápěče. Toková situace se projeví i na manometru, kdy je vidět kolísání ručičky během nádechu.  
  2. Potápěč neotevře své ventily na plno z důvodu například vyrušení během kontroly. Důsledky jsou stejné jako v bodě 1
  3. Potápěč si omylem zavře před ponorem ventily sám. Toto způsobuje zažitá praxe otevřít ventil a pak vrátit zpět o 1/2 otáčky. To bylo nutné dělat v době, kdy ventily byly z mosazi, která měla velkou tepelnou roztažnost a tím byly náchylné k zasekávání. Moderní ventily jsou ocelové a toto nehrozí
  4. Potápěči si zavírají ventily po kontrole na lodi. To je obvyklá praxe na lodi, kdy se provede kontrola a pak se čeká na příjezd na lokalitu. Ale manometr ukazuje plyn na maximu a ten v hadicích stačí na 2-3 nádechy.
  5. Buddy nebo jiný potápěč ve skupině vám omylem vypnul vzduch, když jste jej požádali o kontrolu otevření ventilů-

Jak se tomu vyhnout

DAN doporučuje

  1. Vždy si udělejte kompletní test sami
  2. Když vás někdo vyruší, začněte od začátku
  3. Otvírejte si ventily úplně, neotáčejte s nimi půl otáčky zpět. Takto je jasné, jestli je ventil otevřen nebo ne. Předchozí praxe právě vedla k tomu, že byly nejasnosti ohledně toho, jestli je ventil částečně otevřený nebo částečně zavřený.
  4. Zkuste si několik nádechů a sledujte manometr

A pokud se vám něco takového stane, zachovejte klid, signalizujte buddymu out-of-air a přejděte na jeho octopus. On vám potom v klidu otevře ventil.

A naučte se V-dril. Jde to a kupodivu i v sucháči.